11. 11. 2021
Vytisknout Poslat na e-mail

Postavit se jen pár hodin po výměně kyčelního nebo kolenního kloubu na nohy a dojít si třeba na záchod? V Česku donedávna naprosto nereálná představa, kterou však Nemocnice Šumperk proměnila ve spolupráci se společností B. Braun ve skutečnost. Jako první začala používat přístup zvaný Pacientská cesta. Díky tomu pacientům zkrátí dobu hospitalizace operacích velkých kloubů a urychlí jejich rekonvalescenci. Nemocnice tak bude moci v budoucnu odoperovat víc pacientů, kteří už dnes kvůli pandemii čekají na své operace víc než rok.


„Unikátní projekt Pacientské cesty spočívá v mnoha krocích, jejichž součástí je výrazné zapojení samotného pacienta do celého procesu už několik týdnů před operací. Součástí projektu jsou také nové léčebné postupy a telemedicína,“ vysvětluje na úvod princip Pacientské cesty Alan Munteanu, člen vedení Skupiny B. Braun, která s touto metodou do Česka přichází.

Termín Pacientská cesta byl použit již v roce 1985 a odzkoušen byl ve 45 nemocnicích 11 zemí světa. Česká republika se k nim tímto přidává. „Jsem rád, že první nemocnicí v Česku, která ho odstartovala, je právě ta šumperská. Bezpečí a komfort léčby pacientů je naší dlouhodobou prioritou a projekt Pacientské cesty tuto vizi bezesporu zcela naplňuje,“ říká Martin Polach, předseda představenstva Nemocnice Šumperk.

Kratší pobyt na JIP díky Pacientské cestě

Přístup Pacientská cesta zcela eliminuje nebo výrazně zkracuje pobyt na jednotce intenzivní péče, což je zvlášť v dnešní pandemické době obrovský benefit. „Díky tomu už nebudeme v případě rostoucího počtu covidových pacientů tak paralyzováni a budeme se moci i nadále plně věnovat plánované ortopedické operativě,“ dodává šéf nemocnice Martin Polach s tím, že kvůli pandemii musela nemocnice odložit víc než dva tisíce operačních zákroků. „Je třeba si uvědomit, že i pacienti s nemocnými klouby trpí velkými bolestmi. Dobrou zprávou je, že se pacientům zapojeným do projektu krátí doba hospitalizace z devíti na pět dní, takže budeme moci v budoucnu reálně odoperovat víc pacientů, kteří už dnes na své operace čekají několik měsíců,“ vysvětluje Martin Polach.

Nemocnice Šumperk zahájila unikátní projekt Pacientské cesty na začátku září. Za uplynulé dva měsíce se do něj zapojilo už 41 pacientů a první z nich už mají operace za sebou. Mezi nimi i třiašedesátiletá Ludmila Bayerová: „Jsem nadšená. Už jen z toho přístupu, všech informací, které mi nemocnice poskytla i toho, že jsem měla možnost se předem seznámit s ošetřujícím personálem. Díky všem těm informacím jsem věděla, co přesně mě čeká a tím jsem se i uklidnila a zbavila se celkového strachu z operace,“ popisuje své zkušenosti pacientka. 

Rychlá rekonvalescence po operaci kolenního kloubu
Ludmila Bayerová po operaci kolenního kloubu a Alan Munteanu, člen vedení Skupiny B. Braun

Své nadšení z nového programu netají ani primář ortopedického oddělení Nemocnice Šumperk Ján Debre: „Čekal jsem, že výsledek po operaci bude dobrý. Ale když pacienta postavíte na nohy pár hodin po výměně kyčle a on řekne: Doktore, to je úžasné, stojím a nic mě nebolí! - To je opravdu skvělý pocit. Navíc je to pro pacienty ohromná motivace pro další dny, kdy bolest postupně přichází a je potřeba rehabilitovat.“

Čtyři kroky k rychlejší léčbě

Projekt Pacientské cesty v sobě zahrnuje čtyři důležité kroky: edukaci pacientů, snížení rizika vzniku infekce, včasnou mobilizaci krátce po operaci a cvičení před a po operaci. „Program Pacientské cesty poskytuje našim pacientům ten nejvyšší komfort v průběhu celé jejich léčby. Díky nejnovějším odborným přístupům, tomu, že se sami aktivně zapojí do celého procesu ale i moderním technologiím prochází léčbou méně bolestivě, rychleji a také s nižším rizikem pooperačních komplikací,“ dodává primář.

Čtyři kroky k rychlejší léčbě

Pacientská cesta začíná už 8 týdnů před zákrokem, kdy se pacienti setkávají s ošetřujícím lékařem, který jim vysvětlí, co se bude do operace a po ní dít. Kromě brožurek a speciálních videí si mohou stáhnout i mobilní aplikaci ForPatientApp, ze které se dozví vše podstatné pro hladký průběh operace a léčby. Pacienti v ní najdou informace například o tom, jak se na operaci připravit, co si vzít do nemocnice nebo jak bezpečně rozcvičit kloub těsně po operaci. Pacientům je k dispozici také edukační koordinátorka, která je pacientům po celou dobu k dispozici a je připravena i telefonicky zodpovědět jakékoliv otázky. „Nedílnou součástí přípravného procesu je také Pacientská akademie a škola chůze, na které se naši pacienti seznámí s jejich operujícím lékařem, fyzioterapeutem, anesteziologem a dalšími zdravotníky, kteří se o něho budou během hospitalizace starat. Pacienti se během tohoto setkání dozvědí, jak se na operaci nejlépe připravit a naučí se například správně chodit o berlích nebo vstávat z lůžka,“ doplňuje primář Debre. 

mobilní aplikace ForPatientApp
Mobilní aplikace ForPatientApp

Během pacientské akademie zdravotníci pacientům vysvětlují, jak důležité je před samotnou operací dodržování hygienických zásad, které zásadním způsobem snižují riziko vzniku infekce. „Pacientům doporučíme použití přípravků takzvaného dekolonizačního balíčku, který obsahuje přípravky s jejichž použitím pár dní před operaci mohou výrazně snížit riziko vzniku infekce, která může způsobit vážné zdravotní komplikace, nutnost reoperace, případně jiné komplikace,“ vysvětluje primář.

Včasná mobilizace je klíčová

Klíčovou součástí pacientské cesty je také včasná mobilizace a rychlejší zotavení pacienta. Tím, že operatér během operace velkých kloubů aplikuje do otevřené rány lokání anestetikum nebo katétr napojený na elastomerovou pumpu s anestetikem, takže pacient po operaci necítí bolest. „Tento typ multimodální anestezie umožní našim pacientům postavit se na vlastní nohy už pár hodin po operaci. Tím, že je nic nebolí, mohou chodit hned a o to rychleji zatěžovat nový kloub, zapojovat svaly kolem rány a získat rychleji soběstačnost, sebejistotu a sílu pro další rehabilitaci. Včasná mobilizace přitom sníží i množství pooperačních komplikací jako jsou bolesti, trombózy nebo otoky,“ dodává Ján Debre s tím, že se samozřejmě vše děje s přihlédnutím na individuální zdravotní stav pacienta a stav kloubu po operaci.

Edukace pacienta v rámci programu Pacientská cesta
MUDr. Ján Debre při vysvětlování Pacientského programu

 

Poradna

Poradna

Zeptejte se, poradíme

Nebojte se mluvit o zdravotních problémech a věcech, které s tím souvisejí. Zeptejte se nás na to, co vás trápí, a my vám poradíme. Také se můžete podívat na odpovědi na otázky, které položili jiní už před vámi, nebo si přečíst příběhy našich pacientů.

Poradna
Mohlo by se vám líbit
Herec, dabér a pedagog Jan Přeučil po výměně kyčelního kloubu
Výměna kyčelního kloubu pohledem herce Jana Přeučila

Herec, dabér a pedagog Jan Přeučil letos v květnu podstoupil výměnu kyčelního kloubu. Přestože se...

Celý článek
Pacientská cesta B. Braun lekarka pacientka
Pacientská cesta - unikátní konzultační projekt

Pacientská cesta je unikátní konzultační projekt skupiny B. Braun, který si klade za úkol co možná nejefektivnější postup při výměně kyčelního nebo kolenního kloubu.

Celý článek
pacientska cesta b. braun
Reportáž: Pacienti z Nemocnice Šumperk jsou nadšení z Pacientské cesty

V Nemocnici Šumperk praktikují jako první v republice nový program zvaný Pacientská cesta, který...

Celý článek