Záchranka vás může odvézt i kvůli hmyzímu bodnutí
S příchodem letní sezóny přibývá případů bodnutí hmyzem. Vosí či včelí bodnutí již téměř každému z nás někdy znepříjemnilo léto. Nejedno bodnutí pak může skončit v rukou zdravotnické záchranné služby, protože vyvolá alergickou reakci. Aktuálně se s touto nepříjemností potýkají pacienti i zdravotníci stále častěji, protože alergií na vosí či včelí bodnutí strmě přibývá.
V případě osob alergických na hmyzí bodnutí může ale dojít k mnohem závažnějším komplikacím. Pak je namístě u sebe v sezóně neustále nosit adrenalinové pero, které předepisuje pacientům praktický lékař na podkladě již proběhlé anafylaktické reakce, a hlavně mít v hlavě číslo zdravotnické záchranné služby a v telefonu aplikaci Záchranka.
Na zodpovědnost pacientů apeluje v podcastu Medicína záchranářka Veronika Chalupová: „Po bodnutí hmyzem může dojít až k anafylaxi. Tu můžeme laicky popsat jako vystupňovanou alergickou reakci. Pokud pacienti o své alergii vědí, měli by u sebe neustále nosit EpiPen, tedy pero, ve kterém je adrenalin. V případě bodnutí si jeho prostřednictvím aplikují adrenalin, aby předešli závažným komplikacím,“ popisuje Veronika Chalupová, záchranářka a lektorka první pomoci.
Díky aplikaci Záchranka vás záchranáři najdou i v přírodě
Pokud ale lidé o své alergii nevědí, měli by po hmyzím bodnutí věnovat pozornost svému zdravotnímu stavu. Alergie se může projevovat otoky, zvracením, průjmy, rýmou, ztíženým dýcháním či poruchami vědomí. „Těžká celková reakce je spojena s rizikem rychle se rozvíjejících příznaků, jako otok horních cest dýchacích, dušení, ztráta vědomí, zejména v případě opakovaného hmyzího bodnutí,“ upozorňuje na nebezpečí Veronika Chalupová. V případě komplikací je potřeba neprodleně kontaktovat tísňovou linku.
Dnes už máme kromě běžného telefonátu (tel 155 nebo 112) daleko větší možnosti. Pro každého vlastníka chytrého telefonu by měla být samozřejmostí instalace aplikace Záchranka. Použití aplikace je velmi intuitivní, takže není překážkou ani pro méně zkušené uživatele technologií. Druhou výhodou je možnost vyplnění osobního profilu, do kterého může uživatel uvést specifika svého zdravotního stavu, třeba i informaci o alergii (nejen na hmyzí bodnutí, ale i na léky nebo potraviny jako jsou ořechy, mořské plody, čokoláda, sója, vejce, ovoce, aj.).
To může pomoci záchranářům rychleji stanovit diagnózu a postup terapie. „Hlavním benefitem ale je, že aplikace současně s hovorem odesílá na tísňovou linku i informaci o přesné lokalizaci volajícího v podobě GPS souřadnic. Případy bodnutí hmyzem se často stávají ve volné přírodě, kde je pro volající mnohem těžší popsat dispečerovi svou přesnou polohu. A právě v těchto případech může aplikace Záchranka udělat velkou službu,“ zdůrazňuje Veronika Chalupová.
Poslechněte si podcast Medicína s Veronikou Chalupovou a dozvíte se mnohem víc.
Zeptejte se, poradíme
Nebojte se mluvit o zdravotních problémech a věcech, které s tím souvisejí. Zeptejte se nás na to, co vás trápí, a my vám poradíme. Také se můžete podívat na odpovědi na otázky, které položili jiní už před vámi, nebo si přečíst příběhy našich pacientů.
PoradnaVe vyhrocené situaci, která vyžaduje poskytnutí první pomoci, nebývá čas na dlouhé rozmýšlení. Proto...
Celý článekZa poslední dva roky se o desítky procent zvýšil počet seniorů, kteří začali využívat nové...
Celý článekObčas všichni zapomeneme klíče nebo název nějakého místa. To je zcela normální. Pokud si ale...
Celý článek